De ce Noua Republică

de Cristina Dobreanu

Întâi de toate, trebuie să-mi mărturisesc ignoranţa: până de curând, nu acordasem un interes deosebit fenomenului politic. Cred totuşi că vina este împărţită. Îmi aparţine şi mie, dar şi actualei clasei politice, precum şi canalelor media. Atât timp cât televiziunile nu-şi doresc un public educat, iar clasa politică nu e interesată să aibă cetăţeni informaţi, ci ambele oglinzi se străduiesc zilnic să reflecte aceleaşi personaje sinistre şi mediocre, nu e de mirare lipsa de încredere a cetăţenilor şi dezinteresul faţă de politică.

Ne-am obişnuit să gândim că toţi politicienii sunt o apă şi un pământ. Şi totuşi, diferenţele nu lipsesc. Nu există numai Radu Mazăre, Gigi Becali şi Sorin Oprescu, mai există şi doamna Monica Macovei, domnii Teodor Baconschi şi Toader Paleologu. De fiecare dată când am avut ocazia să-i ascult pe cei din urmă, m-am simţit înviorată, întremată, ca şi când aş fi prizat cu nesaţ aerul curat din preajma unui izvor. E aerul normalităţii, al decenţei. Le admir curajul şi perseverenţa de-a rămâne, în ciuda tuturor riscurilor, o sămânţă de bun simţ într-o mare mocirlă. Sunt un exemplu că politica poate fi făcută şi de oameni de calitate. Pentru faptul că ei reprezintă mai degrabă o excepţie în peisajul nostru politic, vina ne aparţine tuturor: politicienilor, televiziunilor, cetăţenilor. Fiecare este obligat la un minimum de discernământ, la responsabilitate şi implicare. Vocea fiecărui cetăţean onest contează. Până la urmă, cu perseverenţă, cu încăpăţânarea de a nu renunţa la anumite principii şi curajul de a rosti răspicat adevărul, peisajul politic poate suferi o transformare profundă, iar personaje sinistre precum Mazăre şi jenante precum Oprescu, ce să mai spunem despre patologicul Dan Diaconescu, să dispară de pe scena publică.

Nu am crezut niciodată că voi avea vreo tangenţă cu politica. Noua mea preocupare este uimitoare şi pentru mine şi pentru prieteni, ba chiar ei sunt un pic neliniştiţi. Dar îmi asum riscul. Mă regăsesc în viziunea decrisă de Mihail Neamţu, am încredere că, deşi Noua Republică nu va fi o Albă ca Zăpada, în punctele cheie se vor afla acei oameni în stare să-şi asume un exerciţiu al responsabilităţii. Caracterul este fundamentul pe care se poate construi, el se verifică în situaţiile de criză, când trebuie să alegi între interesul personal sau de partid şi ceea ce trebuie făcut cu adevărat.

Am venit la Noua Republică cu încredere şi dorinţa de a-mi asuma un rol, fie el şi cel mai mic. M-am simţit datoare să mă implic, să ajut şi eu la strângerea de semnături. Nu mi-a trebuit prea mult timp să-mi dau seama că vocea mea contează, că alături de colegii mei pot ajuta la conturarea unei identităţi în Grupul de Iniţiativă Locală Galaţi. Cred cu tărie că numai împreună cu ceilalţi, prin dialog, ne putem limpezi întrebările, angoasele, acoperi lacunele şi construi ceva. De aceea, înainte de a fi reticentă, temătoare, închistată, prefer totuşi încercarea, deschiderea; înainte de a spune Nu prefer să spun Da unei noi experienţe, al cărei început e încărcat de nelinişti, de necunoscut, dar mă pot baza, cred, şi pe unele repere asumate şi verificate în timp. Înainte de a adopta atitudini defensive şi de a deveni specialiştii unei critici găunoase, dizolvante, înainte de a fi nemulţumiţi de ceilalţi, trebuie să începem să facem noi ceva şi să ducem acest ceva la bun sfârşit.

Principiile Noii Republici mi-au dat motivaţia să ies pe stradă, să opresc oameni pe care nu-i cunosc şi să le vorbesc. Experienţa este revigorantă, m-am bucurat să întâlnesc bătrâni decenţi, senini, precum şi familii tinere, care mi-au acordat semnatura cu încredere fiindcă auziseră de Noua Republică la televizor sau fiindcă reuşisem să-i conving. Bineînţeles că dezamăgirile sunt oricând posibile, dar în spiritul unui articol semnat de domnul Andrei Pleşu în Dilema veche, ca reacţie la cârcotelile şi scepticismul cu care a fost primită numirea lui Mihai Răzvan Ungureanu ca prim-ministru, cred şi eu că avem datoria, în ciuda tuturor decepţiilor şi înainte de a-l lua pe Nu în braţe, să investim în continuare încredere. Până la urmă, nici Mihai Răzvan Ungureanu şi nici Mihail Neamţu nu au profilul alunecos al politicienilor care provoacă lehamite, dezgust.

Întotdeauna ”conectarea” la soluţia corectă e dătătoare de sens, de un entuziasm măsurat, de libertate, de dorinţa de a făptui, încât cred că alegerea de a mă alătura colegilor din Noua Republică Galaţi a fost una corectă pentru mine. Drumul nu va fi uşor, ne vom lovi de erori, stângăcii, inadecvări, trădări şi bătălii pentru interese personale, dar cu siguranţă pilonii de rezistenţă vor fi acei oameni cărora nu le este străin exerciţiul virtuţii. Pe ei mă bizui.

Pe astfel de oameni i-aş invita să ni se alăture, avem nevoie de experienţa, profesionalismul, tenacitatea lor. Fiecare îşi va găsi locul potrivit să-şi dezvolte propriile aptitudini. Avem nevoie de profesori, oameni de afaceri, ingineri, economişti, muncitori, pensionari, medici, artişti, studenti, elevi. Avem nevoie de oameni de calitate dar şi de donaţii în bani. Daţi o şansă Noii Republici, încercaţi să puneţi umărul, şi chiar dacă nu se vor petrece imediat schimbări spectaculoase, totuşi lucrul bun pe care dumneavoastră l-aţi făcut, de care v-aţi ţinut cu tenacitate, e imposibil să nu dea roade şi în jur.

Suntem datori să facem binele chiar şi atunci când reuşita pare să nu mai fie posibilă. Politica nu e lipsită de virtuţi şi valori, şi dictată numai de interese meschine. Există şi oameni care se dedică politicii din motivaţii oneste şi cu discernământ, pentru care binele comun nu e o vorbă goală. Se poate şi altfel. Dar pentru a avea o altă clasă politică, aşa cum toată lumea pare să îşi dorească, avem nevoie şi de un alt tip de cetăţean: unul responsabil, activ, informat. Acesta este şi motivul pentru care am făcut pasul spre Noua Republică: să devin eu în primul rând un astfel de cetăţean.

Lasă un răspuns

